Astri is back!

Tjenare! 
Saknat mig? Jag har saknat bloggen iaf... :)
Så, nu undrar ni säkert hur min resa till Polen har varit? Jag ska berätta allt...
Ni förstår att min mormor och mina kusiner bor i Polen (mamma är alltså halv polack).
I Polen har jag:

Måndag: Ätigt underbar mat. Min mormor lagar så sjukt god mat! Hon lagar alla polska traditionella rätter som man bara inte kan missa när man är i Polen! 

Tisdag: Spelat basket i Jordanek (en park som jag alltid gick till med mamma när jag var liten). Jag har så sjukt många minnen från Jordanek. Det var den ända lekplatsen jag kunde gå till själv, utan mamma. Efter Jordanek var  jag och shoppade. Jag köpte en underbar stickad tröja som du ser på bilden.



Onsdag: I onsdags shoppade jag ännu mer. Det finns ett ställe där de säljer mackor (panini), jag bara älskar dem! Jag köpte minst en Panini varje dagen (trotts att de kanske inte var så nyttigt) :S. Jag handlade ett linne också.


Torsdag: På morgonen åkte jag, Sara och mormor till ett stort shoppingcenter som heter Carrefour. Jag brukar alltid handla där. Dels för att min favorit Vero Moda affär ligger där, men också för att de säljer panini (de där mackorna jag pratade om). Där (som jag hade planerat) så shoppade jag loss! Jag köpte mig en vinertjacka (dock inte så varm, enligt mormor). Sedan köpte jag en halsduk till jackan och ett linne också. Jag vågar inte ens berätta vad allt kostade, jag fattar inte att min mormor är så snäll <3. Efter det kom Artur (min kusin) och hans fru och lilla dotter Loisa på besök. Loisa är så söt!

Min jacka+halsduk:  Linnet:  Loisa:  Min kusin Artur och hans fru:  Rätt åt dem att de blev helt cp på bilden, eller hur? :P


Sara och jag hade så klart en massa presenter till kusinerna som vi slog in. Kolla vad fint:



Fredag: I Fredags gick jag, Sara och mormor på Stadion. Det är som en helt enorm märknad där allt är jätte billigt! Man kan pruta från typ 40 sloty till 15 sloty. Det är helt sjukt! Det enda som är jobbigt är att alla är helt desperata att få sälja saker till dig. Du kan liksom inte gå i lugn och ro och titta på vad du vill ha. Dessutom är märknaden helt enorm, det tar typ 2 h att gå igenom en fjärde-del. På Stadion köpte jag iaf en tröja. Jag köpte också en massa små saker som strumpor, trosor osv.
På kvällen kom Bartek (min andra kusin) och hans fru och drotter Maja på besök. Jag måste erkänna att jag var ganska utråkad i deras sällskap. :/

Lördag: Idag var det den 1/11. Den 1/11 är det en speciell helg i Polen. Eller snarare i hela världen. Man går kyrkogården och tänder en lycka på dem dödas gravar. I och med att alla mina döda släktingar är begravda på Warzawas huvudkyrkogård, gjorde det att hela kyrkogården kryllade av lycktor och människor. Det var till och med svårt att ta sig fram längst gravarna pga. alla människor.



Efter kyrkogården åkte Jag, moromor, Sara och Borzena (min moster) och hämtade upp Robert (min minsta kusin) på hans arbete. Okej, han är väl inte så liten, han är 18 år. Vi alla åkte och åt mat hemma hos mormor. Som ni vet så gillar min mormor att baka och laga mat, så min mormor hade därför gjort en helt underbar Szarlotka. En Szarlotka är en polsk äppelkaka. Min mormor gör den godaste Szarlotkan i hela Polen, jag lovar! Iaf så skulle jag och Robert gå ut i köket och hämta den alldeles nybakta Szarlotkan och då "råkar" Robert tappa ett stort rått kycklingben rakt på szarlotkan! Gud vad vi skrattade. Jag har inte skrattat så mycket på flera månader. Okej, det kanske inte låter så roligt, men ni skulle varit med! ;)

Söndag: Idag var det sista dagen med mormor. Tyvärr skulle jag spändera den med Barteks fru och lilla Maja. Vi skulle åka och se en 3D film om fiskar. Jag som trodde att det skulle bli jätte roligt och fick en rejäl chock när filmen visade sig beså av en massa, tja, simmande fiskar... Seriöst, jag höll på att somna under den 35 minuters långa fisk-filmen. Maja satt som förstenad framför bio-duken med hakan nere vid knäna. Jag antar att jag kanske hade gillat den lite bättre om jag också var fyra år...

Måndag: Time to fly home! :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0