Det hemsökta torpet!

Tjenare!

Nu har jag äntligen kommit hem från min pappa.
Helgen var väl inte mitt livs bästa helg direkt. I lördags lurade pappa med Sara och mig till ett gammalt torp.

Pappa:- Idag  måste jag åka och göra lite jobb, jag ska åka till en bondgård, det är några av mina kompisar som vill  bygga en stuga där.  Vill ni följa med mig?

Jag, ointresserad:- Nej tack.

Pappa, förvånad:-
Inte?

Jag:- Nej, varför ska jag följa med dit, vart ligger det?

Pappa:- Det är en bondgård utanför Örebro, det tar väl ca 1 h att åka dit. Ni kanske får se några roliga djur!

Jag inser hur gärna pappa vill att jag och Sara ska följa med:- Okej, men när kommer vi hem igen då? Får vi fika?

Pappa, glad över att jag följer med:- Om vi åker hemifrån kl 11 borde vi väl vara hemma kl 15. Vi får säkert fika där...

Jag säger motvilligt:- Okej då, vi följer med.


Gissa om vi hade det trevligt på "bondgården"?
För det första tog det knappast 1 h att åka dit, snarare 2 h. För det andra låg det mitt ute i skogen, långt ifrån någon stad eller by. För det tredje var det svinkallt och det fanns knappast några djur där. Det enda djur som existerade på "bondgården" (förutom kackelackor eller spindlar) var en katt som den tidigare ägaren hade lämnat kvar.  Katten såg ut som "katten Gustav" i filmerna!



Hela tomten bestod nästan bara av lera, alltså var mina skor helt förstörda när jag kom hem :(. Det värlsta var att det var ingen "bondgård" vi besökte, det var ett litet förfallet torp. Fatta att jag var förbannad!
Det var jätte läskigt där också.
Ni förstår att  när jag och Sara promenerade runt torpet hörde vi plötsligt en dörr slå igen. Jag vände mig hastigt om och fick syn på en liten förfallen stuga. Dörren till stugan knarrade och svajade fram och tillbaka med hjälp av vinden. Det var jätte läskigt! Stugan visade sig vara en jordkällare. Okej, det hade varit en jordkällare en gång i tiden, nu var det bara en halv förfallen stuga. Det värsta var att i och med att hela tomten var full av lera och vatten, så var hela "jord källaren" fylld med vatten också. Om man försiktigt öppnade dörren och stod och lydsnade kunde man höra hur vattnet droppade mot något där inne. "Drop, drop, drop", lät det. Det var jätte läskigt! Man kunde göra värsta skrcäk filmen i det huset.
Så här så "jordkällaren" ut:

 

De som hade köpt huset verkade vara helt galna också. Tro det eller ej, men mannen som köpt den leriga tomten hade tänkt att gräva gropar i den. Han hade nämligen ägt någon gammal grävfirma, och hade flera stora grävskopor som han inte hade andvändning av. Han verkade lite psykiskt sjuk, han hade köpt tomten för att andvända den som en jättestor sandlåda, där han helt enkelt skulle gräva gropar. Allt var så läskigt där. Inget fika fick vi heller... En gammal torr bulle, lyckades "frun" hitta i någon gammal låda i torpet.
Det värsta var att vi kom knappast hem klockan 3 som pappa hade lovat. Vi kom hem halv 6!
Fattar ni vad mycket min pappa hade lurat mig?

 Det ända som var bra med den här helgen var att jag fick ett underbart samiskt armband, som jag hade önskat mig av pappa. Sara fick också ett armband.



Mitt armband är det tjocka.

Hare bra // Astri

Kommentarer
Postat av: E # 11

EN fråga var går man och köper samiska armband. Man går väl inte riktigt in på Ica och bah: tja tre samiska armband tack?

2008-11-17 @ 08:58:55
Postat av: Astri

2008-11-17 @ 16:51:08
Postat av: Astri

Haha, nej, man måste beställa dem från en handverkare... Lite jobbig...

2008-11-17 @ 16:52:26
Postat av: EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

jäs i now dät ju häve a blogg to, aj ålreddie sheck diss inn..ledsen om du inte fattar, nu fick du lite av min allra sämsta engelska :P jaja, ska göra en länk till er blogg :D (inte för att det gör någon skillnad till något..) förresten så bilden på dig och frida i båten är väldigt fin :)

2008-11-18 @ 19:58:15
URL: http://zebramonstrat.blogg.se/
Postat av: EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

jäs i now dät ju häve a blogg to, aj ålreddie sheck diss inn..ledsen om du inte fattar, nu fick du lite av min allra sämsta engelska :P jaja, ska göra en länk till er blogg :D (inte för att det gör någon skillnad till något..) förresten så bilden på dig och frida i båten är väldigt fin :)

2008-11-18 @ 19:59:02
URL: http://zebramonstrat.blogg.se/
Postat av: EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

jäs i now dät ju häve a blogg to, aj ålreddie sheck diss inn..ledsen om du inte fattar, nu fick du lite av min allra sämsta engelska :P jaja, ska göra en länk till er blogg :D (inte för att det gör någon skillnad till något..) förresten så bilden på dig och frida i båten är väldigt fin :)

2008-11-18 @ 19:59:16
URL: http://zebramonstrat.blogg.se/
Postat av: EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

jäs i now dät ju häve a blogg to, aj ålreddie sheck diss inn..ledsen om du inte fattar, nu fick du lite av min allra sämsta engelska :P jaja, ska göra en länk till er blogg :D (inte för att det gör någon skillnad till något..) förresten så bilden på dig och frida i båten är väldigt fin :)

2008-11-18 @ 19:59:18
URL: http://zebramonstrat.blogg.se/
Postat av: Emma

hahahahahahha, hoppsan XD XD

2008-11-18 @ 20:00:16
URL: http://zebramonstrat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0